Bralova skala

Bralova skala bola “štartovacou” skalkou pre mnohých starších členov klubu, viažu sa nám preto ku nej krásne nostalgické spomienky…

Je to vyvrelina, andezitové bralo ktoré sa týči nad hotelom Remata. Dnes sa na lezenie už moc nevyužíva, v okolí sú dostupné viaceré skalky na ktorých sa dá zaliezť viac a lepšie.

Napriek tomu hľadačom “nových” oblastí môžeme Bralovku doporučiť. Viaceré ťažšie cesty sú lezené po chytoch z malých kamienkov ktoré trčia zo “základu”.  Je tu pár zaujímavých ciest a na vrchole je krásny výhľad do handlovskej doliny kde sa dá spraviť pekný piknik.

Istenie

Štandy sú osadené konzolami s krúžkami do vybetónovaných lôžok, postupne sa prechádzalo na doma vyrobené nity a „pieskárske“ kruhy. Dnes existuje na Bralovej skale dohromady 10 ciest s niekoľkými variantmi, z ktorých ale väčšina potrebuje rekonštrukciu istiacich bodov (tá bola vykonaná v priebehu rokov 2008-2009).

Kruh na obrázku je typické istenie pre Bralovku. Štandovacie sú podstatne masívnejšie.

Zoznam ciest

Nástup do cesty je v ľavej zadnej časti steny. Pod nástup sa dostaneme tak že obídeme hlavné bralo a po policiach (II/III) vylezieme ku prvému štandu pod platňou. Pravou časťou výraznej platne popod previs (IV+),  potom doprava a „Telocvičňou“ na vrchol od previsu traverz doľava 3m a potom stienkou priamo hore na vrchol.

Je to asi najčastejšie lezená cesta, nástup je šikmo doľava položenou úzkou rampou pod výraznou previsnutou galériou. Rampa je zakončená malým ale nepríjemným previsom (IV+). Za ním rovno hore po kruhoch až pod malú plošinu (III+) kde je prvý štand. od štandu hore (III) pod telocvičňu, tou 5m hore (IV+/V-), traverz doprava a na vrchol (III+). pri knihe – odkiaľ je pekný výhľad, je možný druhý krát zaštandovať.

Nástup je mierne vľavo od danice, tú križuje pri spomínanom nepríjemnom previse. Od neho mierne doprava po krúžkoch pod veľký previs (IV). Tu vo veľkom kruhu sa štanduje. Od štandu traverzom do prava obídeme previs a vraciame sa späť mierne doľava (V+). Odtiaľ kolmo hore až pod „tigrák“. Stredom veľkého previsu (VI) priamo hore až na vrchol. Názov cesty nevystihuje presne líniu cesty, preto sa v nej uživí aj niekoľko dlhých slučiek.

Táto cesta má spoločný nástup s krkavčou, po 3m traverz doľava až ku poslednému borháku. Odtiaľ kolmo hore mierne previsnutou stienkou. Zostup zlanením z veľkého kruhu.
Cestu neodporúčame na lezenie pokiaľ je stena vlhká.

Nástupový variant, nastupuje sa previsom priamo pod koncom traverzu v Inžinierskej odyssei.

Variant napriamuje inžiniersku odysseu tak, že na začiatku traverzu prejdeme do kolmej steny.

Je to prvá cesta vylezená na Bralovej skale. V súčasnosti je pomerne často lezená. Vedie výraznou špárou/komínom medzi stredným a ľavým bralom. V strednej a hornej časti sa lezie zväčša ľavou stenou. V hornej časti je stena výrazne zarastená lišajníkmi. (Vo vrchnej časti sa nenalieza do trávnatého žľabu, ale lezie sa to ľavou stenou)

Jedna z najkrajších ciest na Bralovej skale. Po silovom nástupe nájdete pekné technické lezenie po malých chytoch. Nástup je nevýrazným previsnutým zárezom (VI), potom cez bruchá (VI-) kolmo 10m hore, potom mierne doprava ku kruhu. Cesta vedie platňou kolmo hore až po záverečnú krátku špáru. Nad ňou sa prestupuje do ľavej stienky na vrchole ktorej cesta končí. Zlaňuje sa z veľkého kruhu pod špárou. Adrenalínovo/lišajníkoví dobrodruhovia sa môžu pustiť po niekoľkých starých isteniach na vrchol.

V podstate sa už lezie iba tento spôsob nástupu do cesty. V spádnici cesty cez previsnuté brucho, potom smerom ku štandovaciemu „kraváku“.

(narovnanie cesty 2009 – nákres v hornej časti nesedí)

Nástup do Cassanovy je asi 10m vpravo od rock and rollu, cez previsnuté brucho do špáry, potom pokračujeme špárou tiahnúcou sa doprava. Cesta sa napája do Špiny na úrovni veľkej strechy, odtiaľ zatrávneným kútom na vrchol. Špárou sa dostaneme pod previštek, ním priamo hore a nad ním sa ťaháme vľavo do steny, ktorou lezieme priamo až na vrchol skaly.

Nástup do cesty je liepakovým previsnutým kútom vľavo od spádnice veľkej strechy. kútom hore pod previs kde je štand. Z neho hore do trávového výlezu, prípadne do cesty live is live. Samozrejme pre tých najlenivejších jetu stále možnosť zlaniť z kruhu.

Od kruhu v Špine traverz doprava pod strechu, kadiaľ vedú borháky. Nimi technicky hore. Cesta sa lezie kolmo hore (IV) až na vrchol samostatnej vežičky, kde je osadený štandovací kruh. Od hrany previsu je to však po veľkých chytoch zväčša zarastených lišajníkmi. V ceste je osadených ešte niekoľko borhákov, ktoré sa tak isto oplatia zapnúť.

Jedna z najkrajších ciest, nastupuje sa výraznou sokolíkovou hranou v pravej časti previsnutej steny VII, pod strechou. Od konca sokolíka mierne doľava pod veľký previs (VI+). cez previs traverzom doprava (VII) a kolmo hore pod strechu VI-. Zlaňuje sa z kruhu v Špine.

Krátka cesta cca 15m, ktorá začína previsom nad bivakovacou plošinou. zlaňuje sa z posledného nitu.